Recensies

De afgelopen 3 jaar mocht ik samen met Jolanda Spruit een topatleet begeleiden met als doel het beter en sterker worden in zijn skisport. Eens in de 4/5 maanden hebben Jolanda en ik samen gekeken naar de vorderingen en zwaktepunten van deze atleet om zo in de nieuwe periode weer te kunnen focussen op dat wat nog beter kon. Jolanda weet waar zij het over heeft, heeft veel kennis van bewegen, het verbeteren hiervan en ziet ieder detail in de manier van bewegen. De samenwerking en communicatie met Jolanda is fijn en toegankelijk, dit is voor mij enorm belangrijk.
Wesley Smit - Encore training studio Nieuwegein 2020

De afgelopen 4 jaar heeft Jolanda deel uitgemaakt van het begeleidingsteam van Ski Racing Development. Jolanda heeft door het begeleiden van de fysieke testen, het geven van trainingsadviezen aan sporters, informatiebijeenkomsten voor ouders, het sparren met trainers en coaches, inhoud gegeven aan de leerlijn fysiek en een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de sporters, het programma, de trainers en coaches van SRD.

Als hoofdcoach heb ik de samenwerking met Jolanda erg fijn gevonden. Dat ze nog geen ervaring had binnen de skisport is nooit een obstakel geweest. Door juist met een open blik de sport te benaderen en haar kennis en ervaring als toegevoegde waarde in te zetten, ontstond er snel een samenwerking waarop verder gebouwd kon worden. Het stellen van kritische vragen en het meedenken over vervolgstappen zorgde ervoor dat wij ons steeds weer verder konden ontwikkelen. Patrick 2020

Na heel wat jaren voor mezelf trainen en mijn eigen schema's schrijven kwam ik erachter dat ik iets miste.
In december was ik eigenlijk al (mentaal) klaar met mijn seizoen en de beste resultaten behaalde ik niet in de periode waarin ik zou willen pieken.
Het was best een stap om de controle uit handen te geven, maar ik ben blij dat ik dit gedaan heb.
Jolanda schrijft afwisselende schema's, maar staat zeker ook open voor een gesprek/ discussie of het aanbrengen van wijzigingen. Heel fijn om iemand te hebben om mee te sparren, maar vooral ook iemand die op de rem trapt wanneer het nodig is.
Wat ik vooral geleerd heb is dat meer en harder niet altijd beter is. Ook rust is, hoe cliche ook, ontzettend belangrijk.
Uitkomst: in december nog vol energie en mijn piek pas in januari/ februari, zoals gewenst.
Ik kan iedereen zo'n mooi trainingsschema en zo'n bereikbare/ meedenkende trainer aanbevelen. Britt 2019

Ik leerde Jolanda kennen in 2015. Jolanda was trainster van de baanselectie marathon en ik ging in deze selectie meetrainen.

Ik deed lange tijd aan langebaanschaatsen en stapte over naar de marathon. Dit vond ik best spannend, want ik was nooit zo'n liefhebber van lange afstanden schaatsen.

Zo goed mogelijk getraind zijn voor de marathons, dat was mijn doel. Met dit doel heb ik 4 jaar lang heel fijn samen gewerkt met Jolanda. Gedurende deze jaren deed zij dit eerst als trainster van de baanselectie, later begeleidde ze mij persoonlijk.

Deze samenwerking is voor mij heel waardevol geweest. Doordat ik het vele trainen combineerde met een fulltime baan in het onderwijs, verliep niet altijd alles zoals ik dat graag wilde. Jolanda luisterde naar mijn verhaal, dacht met me mee, stuurde me bij waar nodig, liet me zien dat ik meer kon dan ik dacht, maar leerde me ook dat het niet erg is als iets juist niet lukt.

Terugkijkend op deze periode ben ik trots op wat ik heb gedaan, wedstrijden uitrijden in het landelijk damespeloton. Samen met Jolanda heb ik iets bereikt waarvan ik niet wist of ik dat wel kon. Marieke 2019

'Ik zat fysiek niet in de beste periode van mijn leven. Oorzaak is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar uit een test van een sportarts kwam uit dat mijn basisconditie niet al te best was. En dat terwijl ik 28 jaar altijd heb gesport - laatste jaren wel wat minder- . Ik kreeg als tip om Jolanda in te schakelen, wat ik dus ook heb gedaan. Jolanda wist wel hoe je aan je conditie kan bouwen werd mij verteld: en een carrière als topsporter en nu een als bewegingswetenschapper: de ideale mix dus. Na een gesprek heb ik samen met Jolanda een plan gemaakt  - met een schema in Excel - om langzaamaan mijn conditie weer te gaan verbeteren. Mijn doel was om weer 'gewoon' te kunnen sporten met mijn vrienden. Door middel van een logboek hielden we bij wat ik deed, en hoe vaak. Maar ook vooral: waarom doe je bepaalde dingen. Welk effect heeft het?. Door middel van vooral cardio, werkend met hartslag bijhouden, hield Jolanda mij op een bepaald schema, wat langzaamaan moest resulteren in een betere conditie. Voor mij is Jolanda echt een aanrader, omdat zij inderdaad die juiste mix heeft van een verleden als topsporter én er voor heeft gestudeerd. Ze heeft mij ook meer inzicht gegeven in waarom je bepaalde dingen uitvoert en welk effect dat op je lichaam heeft. Juist ook voor de amateursporter is ze een grote hulp en stap in de juiste richting’ Johan 2018

Doel: op weg naar scherpe hardlooptijden met gezond gewicht
Met de fysiotherapeut begonnen met runningtherapie. Na afloop van de therapie was ik verslaafd aan het hardlopen Het lukte me alleen niet om me zelf te verbeteren en ondanks de goede start met het verminderen van mijn gewicht door het hardlopen mocht er nog wel meer vanaf. Via een tip van een sportarts ben ik bij Jolanda terecht gekomen. Na een uitgebreide intake en het doornemen van alle data van mijn hardlopen op Strava zag ze waar het verkeerd ging met mijn trainingen. Ze heeft een mooi trainingsplan opgesteld waarbij we eerst begonnen met de techniek te verbeteren. Ik heb geleerd om met een betere houding te lopen, in een rustiger tempo te lopen om de basis eerst goed te krijgen en oefeningen om de spieren beter te laten herstellen na een training. Ook mijn voeding kwam aan bod. En ook hier hebben we stappen gemaakt om gezonder te eten en voedsel te eten dat aansluit om mijn sporten. De communicatie verliep heel soepel met Jolanda. Ik kon online mijn trainingsschema vinden en ik kon hier ook een dagboek bijhouden over mijn gezondheid en trainingen. Als het tegen zat dan reageerde ze snel met aanpassingen in het schema en tijdens de gezamelijke trainingen kon ze goed en duidelijk uitleggen wat ze van me verwachte en hoe ik de oefeningen moest doen. Ter ondersteuning maakte ze gebruik van filmpjes op Youtube zodat ik altijd direct terug kon zien hoe een oefening moest worden uitgevoerd als ik het even niet meer wist. In plaats van super tijden te lopen heb ik geleerd om eerst beter te lopen en hier ben ik heel blij mee. Ik kan Jolanda echt aanbevelen. Ook als je als amateur als ik beter en gezonder wil sporten. Arjan 2018

Jolanda heeft me geleerd om serieus te trainen met een schema en een doel. Daarvoor deed ik maar wat, dacht ik dat het allemaal wel goed zat en een goede conditie had.

Door haar begeleiding (ook met schaatsen), is mijn conditie nu een heel stuk beter en schaats ik (technisch) ook veel beter dan voorheen.

Sinds haar begeleiding stel ik sportieve doelen en ben ik nu driemaal per week met veel plezier aan het sporten.

Ook dankzij haar is mijn al gehele conditie & gezondheid goed!

 Bert 2018

Mijn doelstelling was helder op 01 november 2015: eind januari 2016 de 200 km op de Weissensee te Oostenrijk volbrengen. Als goede schaatser maar met een sport sabbatical van 1,5 jaar achter de rug een pittige uitdaging. Mijn centrale vraag luidde; hoe pak ik dit op een verantwoorde wijze aan? Ik kwam telefonisch in contact met Jolanda, zij luisterde goed naar mijn verhaal, doelstelling, mogelijkheden en onmogelijkheden van mijn kant en liet blijken: jouw doelstelling is haalbaar! Jolanda onderbouwde haar werkwijze en aanpak en de samenwerking was een feit. In de trainingsperiode tot aan de Weissensee 2016 heb ik Jolanda ervaren als een uiterst kundige en professionele coach waarbij het belang van de sporter voorop staat! Een perfect uitgebalanceerd trainingsschema met als onderdelen, krachttraining, schaatsen en taxc’en heeft mij veel en ver gebracht! Als sporter wordt je zo enthousiast in de samenwerking met Jolanda dat ik voor 2016 nieuwe doelen heb gesteld waarbij ik wederom gecoacht wordt door Jolanda. Inmiddels vertel ik mijn verhaal aan een ieder die met grote sportprestaties bezig is en adviseer ik: neem eens contact op met Jolanda, je wordt op je specifieke sportonderdeel beter en sterker, zowel mentaal als lichamelijk! Jolanda, ontzettend bedankt voor de professionele en plezierige samenwerking tot op heden!
Ed de Vries 2016
Op 10 april moest het gebeuren, de marathon onder de 4 uur. Met een sporttest op zak ben ik op zoek gegaan naar iemand die me kon begeleiden en ben ik bij Jolanda uitgekomen. In een uitgebreid gesprek heeft ze van alles uitgevraagd. Doel, belastbaarheid etc. kwamen allemaal aan bod. Op basis van dit gesprek en mijn sporttest gegevens heeft ze een uitgebreid sportadvies geschreven. Op basis hiervan kreeg ik een trainingslogboek. In dit logboek hield ik bij hoe het ging (training, ochtendpols etc.). Maandelijks kreeg ik van Jolanda (ook op basis van mijn logboek) een op mij toegesneden trainingsschema. Fysiek maakte ik snel progressie en liep wedstrijden en loopjes steeds makkelijker en sneller. Het leuke aan de begeleiding, naast het hele fijne schema, waren ook de berichtjes voor een wedstrijd, sparren over evt. alternatieve trainingen en de oprechte interesse van Jolanda. Op 10 april heb ik de marathon gelopen in 3.58! Ik was echt superblij met de begeleiding van Jolanda en zou het zeker aanraden! Bianca Kingma 2016
Ik heb altijd fanatiek gesport maar had veel last van blessures. Ik zat in een terugkerend patroon van fanatiek opbouwen totdat ik weer gestopt werd door een blessure. Het resultaat was dat ik nooit zo veel kon sporten als waar ik behoefte aan had. Het was heel frustrerend dat ik steeds weer niet lekker door kon sporten vanwege de blessures. Jolanda helpt mij bij het zoeken naar een juiste balans. Na een paar weken “puzzelen” naar het juiste evenwicht ben ik, sinds dat Jolanda mijn trainingsschema maakt, blessure vrij. Ongelofelijk! Wat ben ik daar blij mee! Daarnaast behaal ik sportdoelen die ik nog nooit eerder behaald heb. Ik ben enorm blij met dit resultaat. Jolanda heeft mij geleerd een effectieve afwisseling te brengen in de soorten training en ze houdt rekening met wat ik leuk vind. Daarnaast is ze altijd bereikbaar om tussendoor het schema bij te stellen als geplande trainingen onverwachts even niet passen in mijn drukke leven. Ik raad Jolanda meer dan van harte aan! Ook voor de amateur sporters zoals ik die prettig, gezond, haalbaar en toch ook grensverleggend willen sporten. Jacobien 2016